czwartek, 17 grudnia 2009

Marketing polityczny – silne narzędzie demokracji - początki

Ustrój demokratyczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli uwarunkował powstanie barwnego i dynamicznego świata polityki. Jednym z najbardziej istotnych jego elementów jest walka o poparcie i głosy obywateli, które przekładają się na realną władzę w państwie. Potężnym narzędziem tej walki jest marketing polityczny, bo konkretny polityk, partia czy program wyborczy można sprzedać jak każdy dobry towar. Jak każda sfera komunikacji międzyludzkiej marketing polityczny rządzi się swoimi prawami i zasadami.

Wszystko zaczęło się od telewizji

Na pytanie, kiedy dokładnie pojawił się marketing polityczny nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Powstał on w dwóch etapach, na zasadzie połączenia marketingu i polityki. Bardzo dużą rolę odegrało tu pojawienie się nowoczesnych środków komunikowania masowego, zwłaszcza telewizji. Krajem, który jako pierwszy wykorzystał marketing w sferze komunikowania politycznego były Stany Zjednoczone. To tam bardzo szybko doceniono moc telewizji, docierającej do masowego odbiorcy. Wykorzystano ją w prezydenckiej kampanii wyborczej Dwighta Eisenhowera w 1952 roku, opracowując plan mający cechy strategii marketingowej. To wtedy pojawiły się pierwsze telewizyjne reklamy polityczne, skierowane do precyzyjnie określonego grona odbiorców. Przy okazji tych wyborów prezydenckich rzesza Amerykanów za pośrednictwem telewizji mogła obejrzeć konwencje wyborcze partii, które były bezpośrednio transmitowane. W ten sposób na początku lat 50 – tych narodził się marketing polityczny, którego najbardziej intensywną formą jest marketing skupiający się na wyborach. Kolejne amerykańskie kampanie wyborcze wpłynęły na jego ewolucję i udoskonalenie. W państwach takich jak Wielka Brytania, Francja, Niemcy czy Włochy marketing polityczny rozwinął się kilka lub kilkanaście lat później. W Polsce stało się to możliwe po 1989 roku, kiedy proces wyborczy zaczął przebiegać demokratycznie, a dynamicznie rozwijająca się profesjonalna kampania wyborcza w praktyce wprowadziła marketing polityczny. Mówiąc o krótkiej jego historii trzeba dodać, iż rozwój technik związanych z marketingiem politycznym spowodował powstanie profesjonalnych specjalności z nim związanych. Dość wymienić tu takie profesje jak specjalista ds. komunikowania masowego, technik reklamy, analityk rynku politycznego czy trener w zakresie umiejętności mówienia i publicznych wystąpień.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz